ASKERİ KARA ARACI MODELCİLİĞİNE
GİRİŞ
(AKAMG 101)
Konu: Tamiya M5A1 1/35
NEDEN
M5A1?
Askeri kara aracı (AKA) modelciliğine başlarken,
ilk tavsiyem, modelcinin, tam olarak ne yapmak istediğini belirleyip o yönde hareket
etmesidir. 1990’ların başından itibaren, AKA modelciliğine olan talebin patlaması
sonucu, üretici firmaların, pazarın her yönüne nüfuz etme çabasıyla, çok kaliteli,
kapsamlı ve detaylı kitler çıktı. Bu arada, bir çok firma eski kitlerini elden
geçirip, günümüz standartlarına getirdi (ör: Tamiya PzKpfw IV-Panzer 4). Mamafih,
ilk başlarken, toplanması ve boyanması nisbeten komplike kitlerden uzak durmak
bu noktada ana fikirdir. 3-4 kit yaptıktan sonra bu tür komplike projelere girişmek,
hem projenin güzel bir şekilde sonuçlanması hem de modelcinin daha büyük keyif
alması açısından esastır. Daha başlarken iddialı projelere girişmek, sonradan
çok büyük sıkıntılara, projeden vazgeçilmesine, hatta modelciliğin bırakılmasına
sebep olabilir. Bu sebeple giriş makalemizde konumuz Tamiya firmasının yıllardır
ürettiği, oturması-boyası nisbeten pratik olan, M5A1 kitini seçtim.
Kiti ambalajından çıkartır çıkartmaz alt ve üst gövdeyi
kuru kuruya birleştirip, oturma/kavuşma kontrolünü yaptım. Üstteki 3. fotoda birleşme
noktasına işaret ediyorum (aslen “Cuk” oturma durumuna işaret ediyorum).
ALET
- EDEVAT
Konumuz AKA modelciliğine giriş olduğu için malzememiz
oldukça kısıtlıdır.
* 4 Adet fırça:
1 adet sivri uçlu 0/3 numara ,
1 adet sivri uçlu 0 numara,
1 adet sivri uçlu 2 numara,
1 adet sivri uçlu 4 numara, tercihen samur fırça.
Fırçaya yaptığımız yatırım, tıpkı modelciliğin diğer alanlarında olduğu gibi eğer
iyi bir markaya olursa hem sonuç iyi olur hem de malzemeyi uzun süre kullanırız
(Fırçalara iyi bakmak suretiyle, bir hatırlatmada bulunalım fırçalarımızı her
kullanımdan sonra sabunla ve ılık suyla yıkamamız, malzememizin uzun ömürlü olmasına
katkıda bulunur)
* 3 farklı kumda (zımpara kağıdındaki kırıntıların
ebat ve aralıkları “kum” birimiyle ölçülür, numara arttıkça, parçacıkalrın ebatları
küçülüp, aralıkları azalır) su zımparası: 1 adet 320 kum, 1 adet 500 kum, 1 adet
1000 kum.
* 1 Adet Tamiya marka “yeşil kafa” tabir edilen,
ince, sıvı plastik zamkı (Tamiya Extra Thin Cement Item: 87038).
* Tamiya model yan keskisi (Tamiya Modeller’s Side
Cutter for plastic)
* Excel marka maket bıçağı (Dikkat çok keskin olur
geçen sene iki kere sol elimi diktiler)
* 1 Adet Astel marka maskeleme bandı (1.5cm)
* 1 Adet Tamiya XF-62 “Olive Drab” koyu-haki-yeşil
akrilik boya
* 1 Adet Tamiya X-18 “Semi-Gloss Black” yarı-mat
siyah akrilik boya
* 1 Adet Tamiya XF-64 “Red Brown” kızıl kahve mat
akrilik boya
* 1 Adet Tamiya X-11 “Chrome Silver” krom gümüş emay
(enamel) boya
* 1 Adet Tamiya X-12 “Gold Leaf” altın akrilik boya
* 1 Adet Tamiya X-20a akrilik boya tineri
* 1 Adet plastik süzgeç
* 4 adet Wolfcraft kıskaç (4’lü paket halinde Bauhaus’dan
temin)
* 1 Adet paket lastiği
* 1 Adet düz elektronik tornavidası(en büyük boy)
* 1 Kavanoz alkol
* 1 Küçük kavanoz selülozik tiner (Eğer emay boya
kullanılacaksa gerekli)
* 1 Küçük şişe sentetik tiner (Eğer emay boya kullanılacaksa
gerekli)
* 1 Adet Mum
* 1 Adet boş pastil kutusu (kahve fincan altı tabağı
da olabilir)
* 1 Kutu kulak temizleme çomağı
Bu listenin en altındaki sentetik tiner, krom gümüş
rengi boyayı, Tamiya’nın emay boyalar ürün gamından seçtiğim için (evde o vardı
da) gerekli olmuştur. Eğer siz baştan boya alacak olursanız akrilik tercih ederseniz
evin içine tiner şişeleri sokmanıza gerek olmaz.
ÜRETİM
ÖNCESİ HAZIRLIK
Modelin yapımına başlamadan önce yapım klavuzunu
iyice inceleyip, kutudan çıkan çerçevelerin üzerindeki parçaların tam ve sağlam
olduğunu kontrol edelim. Bazen gümrükte bazen depolarda maket kutuları ezilir,
haliynen içindeki parçalarda kalıpdan çıkdıkları formu yitirebilirler. Bu sebeple
klavuzdaki yapım süreciyle birlikte hangi parçanın nereye nasıl oturacağını kontrol
etmemiz bize hem problemli kitin erken farkına varma imkanı sağlar, hem de üretim
sürecini baştan kafamızda çözmemize yardımcı olur. Parça kontrolu esnasında kutudan
çıkması gereken diğer malzemeye de (vinil paletler, ıslak çıkartmalar, varsa metal-reçine
parçalar gibi) dikkat etmeliyiz.
MONTAJ
Modelin yapımına klavuzda belirtildiği gibi, tankın
önünde bulunan çalı makasının (bu tankın önüne takılan çalılıkları temizlemekte
kullanılan sivri uçlu çıkıntı) montajıyla başladım. Kalıbın yaşı, üretildiği dönemin
teknolojisi gibi sebeplerle, çerçevelerdeki parçalar üzerinde bir miktar çapak
ve kalıp izi olması sebebiyle, zımparayla işimizin epey olacağı anlaşılıyordu.
Parçaları çerçeveden keserken, koparmamak ve parçalara zarar vermemek için hep
Tamiya’nın yan keskisini kullandım. İnce ağız kısmı sayesinde en ufak parçaların
bile arasına girebilen bu keskiyi tüm modelcilere şiddetle tavsiye ederim.
Çalı makasını çerçevesinden ayırır ayırmaz 320 kum
zımparayla temizliğe giriştim. İlk temizliğini yaptıktan sonra 500 kum zımparayla
oluşan çizikleri daha az farkedilir hale getirdim. Ardından, şasinin ön kısmında,
çalı makasının oturacağı yuvaları Excel maket bıçağıyla temizledim ve Tamiya yeşil
kafa zamkıyla yerine tutturdum.
Sürücü tekerleklerin saplamalarını temizleyip, şasinin
ön kısmındaki boşluklara oturttum. Yapıştırmadan evvel bu tür alengirli parçaların
yerine tam oturup oturmadığını kontrol etmenizi tavsiye ederim. Bir kere her şeyin
yerli yerine kavuştuğunu gördükten sonra, oldukça ince olan yeşil kafayla yerine
sabitlemek kanımca en pratik yöntem.
Yine yapım klavuzunu takip ederek sürücü tekerleklerini
çerçevelerinden dikkatle kesip aldım. Bu noktada AKA modelciliğinde en çok başa
gelen hususlardan birine dikkat çekmek isterim. Tırtıllı araçların sürücü tekerlekleri,
genelde sivri uçlara sahip olduğundan çerçeveden çıkarılırken ve çapak, kalıp
artığı gibi fazlalıklar temizlenirken en çok zarar gören parçalardır. Bu konuda
ekstra hassasiyet göstermemiz mühimdir. Çapak-artık temizlerken uygulanan pratik
yöntemlerden biri de cam, ahşap veya kesim matı gibi bir zemin üzerinde parça
temizliği yapmaktır.
Sürücü tekerlekleri şasiye tutturduktan sonra sıra
yürür aksam parçalarının montajında ikinci aşama olan yol ve tevzi makaralarıyla
devam ettim. Çerçeveden ayrıldığında tüm bu tekerleklerin ortasında kalıp birleşme
çizgisi mevcuttu. Ayrıca, yaylı şeytan amortisörlerinin üst kısmındaki perçinlerin
temizlenmesi gerektiği yapım klavuzunda belirtilmişti. Kalıp izlerini ve perçin
temizliğini, 320 kum zımpara ve Excel’le yaptım.
Tüm yaylı şeytan amortisörleri ve yol tekerlekleri
parçalarını birleştirip, tevzi makaralarını ayrı ayrı topladım. Üretimin bu sürecinde,
tüm parçaların üzerindeki kalıp izlerini temizlemek dışında bir engelle karşılaşmadım.
Yapım klavuzu burdan sonra yürür aksamı şasiye yapıştırmaya
yönlendiriyordu. Ancak fark ettiğim bir şey dönüş makaralarının, yaylı şeytan
amortisörlerinin üst kısmıyla çok yakın olması sebebiyle ilerde boyama aşamasında
zorlanacağımı gördüm. Bu sebeple yol tekerleklerini tutan sistemi monte etmedim.
Bu konuya boyama aşamasında detaylı bir şekilde değineceğim. Yapım klavuzu burdan
sonra modelciyi gövde üstünü birleştirmeye yönlendiriyor. Gövde üst levhasını
oturtup içerden zamkladım.
Gövde ön levhasına gelince, bu parçayı da dikkatli
bir şekilde çerçeveden kesip, yerine oturtmayı denediğimde, tam kavuşmadığını
fark ettim. Arkasını çevirdiğimde kalıp ayırma puntolarının yaptığı izden dolayı
gövdeye tam oturmadığını gördüm. Bu fazlalıkları temizleyip, parçayı zamklayarak,
üst gövdenin ana parçalarını sabitlemiş oldum.
Üst gövdenin sağında solunda olan, sapları kulpları
yerlerine tek tek oturtup, yeşil kafayla yapıştırdım. Bu tür küçük parça zamklarken
yeşil kafanın fırçasını bir kez şişeye silmek, malı zamka boğmanın önüne geçen
bir uygulama oluyor tavsiye ederim.
Gövde üstü aksesuarları sabitledikten sonra, herhangi
bir aksaklık olup olmadığını kontrol etmek amacıyla, yürür aksamın yapıştırmadığım
parçalarını şasideki yerlerine kuru kuruya oturtup, üst gövdeyi da şasi üzerine
yerleştirdim. Görünürde bir problem yoktu.
Sıra kulenin üretimine gelmişti. Her iki kule yarısını
çerçeveden kesip, biraraya getirdim. Kalan tırnak ve plastik artıklarını temizleyip,
parçaları tekrar ayırdım.
Kulenin montajına sıra geldiğine göre burda belirtmek
istediğim bir yöntem var. Görüldüğü üzere, kule, iki ana yan parçadan oluşuyor.
Bunlara eklenen ön ve arka duvarlarla kule oluşuyor. Bu tür bir montajda, ya baştan
sona, yada sondan başa doğru birleştirerek gitmek en sağlıklı yöntemdir. Kulenin
önünde hareketli bir top gibi alengirli bir şey olduğu için, kule montajında önden
arkaya doğru bir sabitleme sırası izledim. Bu sebeple, kılavuzda belirtildiği
üzere topun kundağını da araya oturttup, kulenin sağ yanına, kule ön duvarını
zamkladım.
Ardından, ön duvarla sol yanı birleştirip, iki yan
parçayı arkda kavuşturdum. Öncelikli kerteriz noktası, kule ön duvarı olmuş oldu.
Birleştirdikten sonra kule yan parçalarını içerden
zamkladım. Sıkı ve “sıfır” bir oturma elde etmek için paket lastiğini kule alt
halkasından sarıp, bir kez daha zamkladım.
Daha paket lastiği üzerindeyken kule arka levhasını
da yerine oturtup içerden yapıştırdım.
Kule arka duvarı kuruduktan sonra, altını çevirip
baktığımda kule altında epey bir tesviye istediğini fark ettim. Bu bölgeyi önce
320, sonra 500 sonra 1000 kum zımparayla düzelttim. Kule tavanını yerine oturtup,
kontrol edip, kule üstünden bir hat maske bandı ile arasını sıktım. Sonra kule
tavanını da içerden zamkladım.
Ana parçalarını sabitledikten sonra kulenin kapak,
kulp, fener anten altlığı gibi aksesuarlarını da yapışıtırdım. Topun ön kalkanı,
yan makineli tüfek kaidesi ve ekstra paletler hariç kulenin tüm parçalarını toplamış
oldum. Bu saydıkalrımda ilerde boyama aşamasında zorluk çıkarmamaları amacıyla
yapıştırmadım.
Kuleyi bu haliyle üst gövdedeki tırnaklı yuvasına
yerleştirip hareketini engelleyen veya kastıran herhangi bir şey olup olmadığını
kontrol ettim.
Burdan sonra boyama aşamasına neredeyse hazırdık.
Ancak önümüzde bir engel vardı. Modelin parçalarını baştan yıkamamıştık. Banyo
saati gelmişti. Yapıştırdığım ve çerçeveden ayırdığım parçaları plastik süzgece
koyup çerçevede kalanlarıda yanıma aldım. Lavaboya ılık su ve deterjan doldurup
köpürttüm. Tüm kit bir süre bu banyoda kaldı 3-4 dakika kadar. Modeli yıkamanın
ana fikri şudur. Kalıpdan çıkarken modelimiz çeşitli kimyasallara maruz kalmış
olabilir, ayrıca fırça sürmemiz sebebiyle statik elektriğe neden olup, yeni boyanmış
ıslak modelimizin toz mıknatısı haline gelmesini istemeyiz. Burda hatırlatmak
istediğim iki önemli nokta
BOYAMA-TOPLAMA
Konumuz olan M5A1 tankı, genellikle, tüm 2. Cihan
Harbi Amerikan AKA’ları gibi, “Olive Drab” mat yeşil rengine boyanmış. Tamiya
akriliklerinden aldığım bu boyaya 4ml Tamiya akrilik tineri ekleyip iyice karıştırdım.
Bu noktada hatırlatmak isterim ki, fırçayla boyama tekniğinde, ben boyayı pistoleye
nazaran çok daha az inceltiyorum. İyice karıştırdıktan sonra, 3 ve 4 numaralı
fırçaları kullanarak boyamaya giriştim. Fırçanın 2/3’ünü boyaya sokup, hep aynı
yönde boyamaya dikkat ederek, işleme düz yüzeylerden başladım. Ayrıca her boya
sürüşden sonra fırçayı alkol dolu kavanozda temizliyoruz ki fırça özelliğini yitirmesin.
Düz yüzeylerin boyası alr üst şasi, kule çevresinde
devam etti.
Bu kat kururken ince iş gerektiren, aralar, yürü
aksam gibi parçaların boyasıyla ilgilendim. Bu işlerde daha ince olan 0 ve 000
fırçaları kullandım.
Düz yüzeylerin boyasında ilk kat kuruduktan sonra
bir kat daha çektim. Böylece ilk kattaki fırça izlerini nisbeten kaybettim.
Diğer dışarda kalan parçaların tamamını boyayıp kurumaya
bıraktım. Unutmamak gerekir ki, boyanın kuruması demek, kemikleşmesi anlamına
gelmez (yabancılar bunu iki ayrı kavram olarak ayırmışlar birine “setting” diyorlar,
boyanın kuruması anlamında. Diğer ise “curing” yani kemikleşmesi). Boyanın kuruması
ile kemikleşmesi arasındaki fark, kuruduğunda boya halen kimyasal reaksiyonuna
devam ediyor oluyor. Oysa Kemikleştiğinde reaksiyon bitmiş oluyor. Dolayısıyla
kurumuş ancak kemikleşmemiş boyanın üzerine bir kat daha boya sürersek alttaki
katında kabarmasına neden olabiliriz. Bu sebeple, ilk kat boyanın ardından kemikleşmeden
ikinci kat boyayı sürmememiz çok önemlidir.
Ana renk olan yeşille tüm aracı boyadıktan sonra
kurumaya bırakdım. Tüm yeşil aksam kuruduktan sonra dönüş makaralarını şasiye
zamklayıp, siyah lastik çerçevelerini boyamaya koyuldum. 6 dönüş makarasının tamamını
bitirdikten sonra, yaylı şeytan amortisörlerini şasideki yerlerine tuturdum.
Tevzi makaralarını yuvalarıyla birlikte oturtup,
yol tekerleklerinin lastik çerçevelerini boyamaya koyuldum.
Tüm yürür aksam hazır olduktan sonra sırada paletlerin
hazırlanması vardı. Paletler, yukarda da belirttiğim gibi vinil tipti. Koyu parlak
gri basılmış olan paletlerin ortasındaki lastik
olan kısmı siyaha boyayıp, diğer kısımlarını olduğu gibi bırakma kararı aldım.
Paletlerin boyasını hem iç hem dıştan bitirdikten
sonra birleştirme aşamasına gelmiştim. Bu eski tip paletlerin bir ucunda bir çift
delik diğer ucunda da bu deliklerden geçip eritilmesi için yapılmış uzun saplamalar
vardı. Kalvuzdaki tarife uyarak, mum ateşinde ısıtılan küçük düz elektronik tornavidasıyla
saplamaları eritip, paletleri halka haline getirdim.
Paletlerin birleşmesiyle artık alt şasinin montajı
sonuçlanabilirdi. Paletleri, önce sürücü tekerleğin dişlerine oturacak şekilde
baştan takıp, en son tevzi makarasına gelen kısmını yerleştirdim.
Alt şasi montajı biter bitmez üst gövdeyi alt şasiyle
birleştirdim. Bu noktada üst gövdenin ön ve arkasında bulunan tırnakların tam
oturmasına dikkat ettim. Unutmamak gerekir ki eskiden bu modeller Tamiya tarafından
elektrik motorlu olarak satılıyordu. Dolayısıyla üst ve alt parçaların tekrar
tekrar açılıp içindeki pilleri değiştirilebilecek şekilde yapılmış olması çok
doğal.
Ana parçaların montajı-boyası bittiğine göre sırada
bilimum farklı renkteki aksesuar alet-edevatın boyanıp cihaza tutturulması vardı.
Kulenin sol tarafında asılı duran paletleri önce siyaha boyadım. Kuleye zamkladıktan
sonra üzerinden krom gümüşle geçtim. Böylece altta kalan kısımlar siyah olacağı
için daha koyu ve derin görünecekti.
X-11 Krom gümüş ile ilgili olarak bir uyarıda bulunmam
gerekli. Bu modelde ben X-11’in emay versiyonunu kullandığım için sentetik tinerle
incelttim ve fırçayı selülozik tinerle temizledim. Hazır krom gümüşe elim değmişken
tankın arka kısmında bulunan metal parçaların boyasına da giriştim.
Krom gümüş kuruduktan sonra (Emay boyalar hele parlak
emay boyalar çok uzun sürede kurur ve kemikleşir bu sebeple, ortam ısı ve nemine
göre de değişerek, en az 2-3 saat yada daha güvenli olması içün 12 saat beklemek
elzemdir. Krom gümüş kuruduktan sonra (benim durumumda ertesi gün oluyor bu),
aksesuarların kahverengi saplarını ve yeşil araca tutturma kelepçelerini boyadım.
Kullandığım kahverengi Tamiya XF-64 idi. Aracın ön farlarını ve kule üstü ışıldağını
da krom gümüşe boyadım. Ardında kule üstü 30 kalibre Browning makineli tüfeğini,
radyo operatörünün makineli tüfeğini ve anasilaha kuaksiyal olarak monte edilmiş
kule önü makineli tüfeğini de siyaha boyadım. Kule üstündeki silahın şerit mermilerinin
altın rengini de fırçayla tatbik ettim. Bu işlerde hep 0 ve 000 fırçalardan istifade
ettim.
Tüm diğer aksesuarlar da boyanıp araca yapıştıktan
sonra, sırada anten vardı. Mum ateşine kısa bir süre tutulan çerçeve parçasını
çekip, sündürerek anteni imal ettim.
Onu da krom gümüşe boyayıp, kule arkasındaki yerine
sabitledim. Sıra çıkartmalara gelmişti.
ÇIKARTMALAR
Plastik modelcilikde genellikle kullanılan çıkartmalar,
suda çıkan ve kağıdından modelin üzerine kaydırılmak suretiyle tatbik edilen süslemelerdir.
Bu ıslak transferlere ecnebiler “decal” demektedir. Çıkartmaları uygularken, sadece
uygulayacağım çıkartmayı sayfasından, kağıt makasını kullanarak, dikkatle kestim.
Ardından boş pastil kutusuna su doldurup, ince uçlu
cımbız marifetiyle suya bırakdım (çıkartma üste gelecek şekilde).
1-2 dakika sonra, çıkartma kağıdından ayrılır kıvama
gelmişti. Bir elimde cımbızla çıkartmayı tutarak, diğer elimdeki 4 numara fırçayla
yardımcı olarak çıkartmayı aracın üzerinde olması gerektiği yere kaydırdım (bu
arada 3. elimle fotoğraf çekip 4. kolumla ışığı tutuyordum burdan da şu sonuç
çıkıyor maketçiler aslen mutantdır).
Çıkartmanın yerinden memnun olduğuma karar verdikten
sonra (bu konuşlandırmayı fırçayla yapıyoruz), kulak temizleme çomağıyla fazla
suyu alıp, çıkartma ile modelin gövdesi arasında oluşabilecek hava kabarcıklarını
dışa doğru itip temizledim.
Bu şekilde, kılavuzun da verdiği referanslarla, tüm
çıkartmaları modele uyguladım.
SONUÇ
Sadece fırça kullanarak ve mümkün mertebe az malzeme
kullanarak, kısa sürede oldukça hoş bir tank modeli üretmiş oldum. İşte sonuç.
Herkese bol modelli günler.
Yazı ve Fotoğraflar: Barkın Bayoğlu